איך אהפוך למאמן מומחה?

במטרה להבין כיצד מתבטאת מומחיות אצל מאמני כדורגל ומה מקורות המומחיות ערכתי מחקר שבו קיימתי ראיונות עם מאמני כדורגל בגילאים שונים ובתקופות שונות בקריירה. 

אז מה היא למעשה מומחיות?? הגדרת מושג המומחיות עבר תהפוכות רבות במהלך השנים. בתחילה המחקרים התייחסו אל מומחיות כתכונה ביולוגית מולדת הקשורה בהתפתחות האדם: מערכת השלד, הרכב סיבי שריר והמערכת האנרגטית. לאחר מכן, עסקו בגורמים סביבתיים אשר עוזרים לאדם לממש את הפוטנציאל שלו בהגעה למומחיות: תמיכת המשפחה, תרומת המאמן ואיכות מתקני האימון בהם השתמש הספורטאי. נמצא כי לאנשים שעובדים בפועל עם הספורטאים (מאמנים, מורים לחינוך גופני) יש את היכולת לעצב סביבת אימון ולמידה אשר יסייעו לספורטאי לשפר את יכולותיו באופן מיטבי. המסקנה שהגיעו אליה רוב המחקרים היתה שהאינטראקציה בין שתי הגישות הללו היא כנראה התשובה לתהליך ההגעה למומחיות: "כל גורם בנפרד מהווה תרומה להתפתחות המקצועית של הספורטאי, כמו גם האינטראקציה שנוצרת בין הגורמים השונים".  לבסוף, התמקדו בגישת האימון המכוון שמצאה כי יש להתאמן 10,000 שעות על מנת להפוך למומחה אך יש לשים דגש על האיכות, והתוכן של כל אחת משעות האימון הללו. תיאוריות רבות התפתחו סביב מושג המומחיות והיכולת להפוך למומחה אך לא הצליחו להסביר את המושג בשלמותו.  במחקר הבוחן הגעה למומחיות אצל מאמנים לא ניתן להסביר את ההגעה למומחיות רק בעזרת אימון מכוון מטרה כיוון שהמאמן לא מביא לידי ביטוי את הביצועים באופן ישיר ועל כן המומחיות שלו בהכרח מתבססת על תכונות ויכולות אחרות. 

מה תפקיד המאמן? למאמן תפקידים רבים, האחריות המוטלת עליו כוללת לימוד יכולות גופניות, טכניות, טקטיות ומנטאליות. הוא נתפס כדמות סמכותית ועל כן יש לו השפעה רבה על התנהגות השחקנים. עליו לספק הכוונה, להוביל לשיפור ביכולות ולתת פידבק לשחקנים, הוא האמון על התפתחות השחקנים והצלחתם. המאמן נדרש למגוון יכולות מקצועיות: להסביר את דרישותיו באופן ברור ומעשי לשחקנים, לפתח יכולת מנהיגות בעצמו וגם לעודד את שחקניו להיות מנהיגים, לפתח יכולת למידה, לשמר וליישם אסטרטגיות יעילות לניהול מצבים, לדעת להתמודד עם הצלחות וכישלונות. 

תהליך ההתמחות מאמנים רבים החלו את הקריירה שלהם בתור שחקנים ומייחסים משקל גדול לתקופה זו בהפיכתם למומחים, המפגש עם מספר רב של מאמנים לאורך הקריירה ומגוון צורות אימון, היכרות ואינטראקציה עם שחקנים מסוגים שונים ודרכי התמודדות בתקופות של משברים והצלחות. הכשרת מאמנים מתבצעת ע"י קורסים, השתלמויות מעשיות ותפקידים כעוזר מאמן. על מנת להפוך למומחה הלמידה צריכה להיות מתמדת- למידה מצפייה באחרים, קורסי המשך, ניתוח הביצועים ולמידה מטעויות. 

תשוקה למקצוע תשוקה היא למעשה דחף ורצון להשיג משהו שחפצים בו ובכך להגיע להרגשה של מיצוי עצמי. המאמנים שואפים להצליח בהווה ולהמשיך להתפתח ולהגשים את עצמם בעתיד, הם עושים זאת בעזרת רגש התשוקה. התשוקה יכולה להתפתח מגיל צעיר כאוהד, במהלך קריירה של שחקן וכמאמן גם כן. מתן הוראות, יצירת קבוצה שלמה מבודדים והיכולת לתקשר עם השחקנים בצורה מיטבית אלו הם רק חלק מהדרכים לייצר מוטיבציה כמו גם מההנאה, מההצלחות ומהגעה ליעדים שהצבנו לעצמנו. המאמן ירצה שתחושת הסיפוק בעקבות עבודה קשה והצלחה תישאר זמן רב ולכן על מנת לחוות שוב או לאורך זמן תחושות כאלו הוא ימשיך לעבוד קשה ולדרבן את עצמו ואת קבוצתו וינסה להוביל אותם בדרך להצלחה. גלגל החיים הזה משאיר את המוטיבציה של המאמן דולקת. 

התמודדות המאמן המומחה נאלץ להתמודד עם אתגרים רבים במהלך הקריירה, דרך ההתמודדות שלו עם כישלונות והצלחות הוא למעשה מתווה את דרכו לכיוון המומחיות. התמודדות מול כישלון יכולה להתבטא בביקורת עצמית ולמידה מטעויות- ניתוח התנהגות, חיזוק הביטחון העצמי ויכולת ניהול ברגעי משבר. התמודדות מול הצלחה היא לא פחות מאתגרת, יש לדעת לשמור על פרופורציות, לחשוב על היעד הבא ולוודא שכולם מחויבים למשימה בכל שבוע מחדש. בדרך זו המאמן יכול לנווט את השחקנים, הצוות ואף את עצמו בצורה מאוזנת ומכוונת מטרה. אם כן, תכונה החשובה אצל מאמן מומחה היא יכולת האיזון. יש להציב מטרות קטנות יותר כמו הצלחה בפיתוח של שחקן מסוים על מנת לייצר "הצלחות קטנות" במטרה להגדיל את תחושת המסוגלות העצמית והביטחון העצמי של המאמן. התמודדויות נוספות שאליהן צריך להתייחס המאמן הן תחרותיות (שחקנים, צוות, המאמן בעצמו) ודינאמיות המקצוע, המאמן המומחה צריך לפתח תכונות של גמישות ויכולת הסתגלות מהירה ולדעת להתמודד עם שינוים על בסיס יומי מבלי לפגוע באיכות ביצועו. 

מאמן מגובש המאמן המומחה צריך להיות בעל תכונות ויכולות מגוונות: 

  • ניהול- יכולת לנהל מערכת שלמה הכוללת אנשי מנהלה, צוות מאמנים ושחקנים, ניהול משחק, ניהול חדר הלבשה
  • מנהיגות- יכולת קבלת החלטות ברגעים מכריעים, להוות דוגמא אישית, לדעת להרים את השחקנים ברגעים קשים
  • אינטליגנציה רגשית- ההבנה איך לתקשר עם כל שחקן בצורה שמותאמת אליו, יכולת להיות גם רגיש ומכיל וגם דורש ומקצוען
  • יושר- להיות כנה מול השחקנים, ללכת עם האמת שלי
  • פילוסופיה- עקרונות ברורים לדרך הפעולה כמאמן, מוטו לחיים, המסרים שעוברים לשחקנים ודרך פעולה מגובשת

לסיכום, במחקר זה המטרה העיקרית היתה להגדיר את סיבות המומחיות אצל מאמנים, מה היא ההכשרה והניסיון שצברו וכיצד הם מתמודדים עם כישלונות והצלחות. נמצאו מספר תמות מרכזיות אשר מאפיינות את המאמן המומחה: הניסיון שצבר לאורך השנים כשחקן ו/או כעוזר מאמן, ההכשרות וההשתלמויות שהשתתף בהן, תכונות שמאפיינות אותו כגון מנהיגות, תשוקה לכדורגל שיוצרת מוטיבציה, תחרותיות אצל המאמן ושחקניו, הדינאמיות של תחום הכדורגל המחייבת את המאמן להיות גמיש, אינטליגנציה רגשית ובעיקר רצון ללמידה מתמדת מטעויות, יכולת לשמר מערכת מאוזנת בהצלחות ובכישלונות, צפייה במאמנים אחרים ופתיחות לשיטות נוספות. כל אלו מאפשרים למאמן המומחה להיות מגובש ובטוח יותר בדרכו, במסרים שהוא מעונין להעביר הלאה ובפילוסופית האימון שלו.