מנהיגות

חוקרים רבים מסכימים כי קיים קשר הדוק בין מנהיגות לבין הצלחה או כישלון של ארגון. מנהיגות חיובית מתמקדת בדינאמיקה בינאישית התומכת בהתפתחות הביטחון העצמי של המונהגים והתוצאה היא חיובית עבור הארגון. תיאוריות על מנהיגות חיובית לא מתייחסות רק לטובת הארגון אלא לנתינת מוטיבציה למונהגים, העמקת ההתפתחות שלהם ועידודם להתנהגויות חברתיות. מנהיגות מעצבת נחשבת למנהיגות חיובית ומוגדרת כיכולת של המנהיג להוביל להגשמת חזון כללי, מתוך התייחסות למלוא סולם הצרכים של מונהגיו, מהבסיסיים ועד הגבוהים ביותר. סגנון המנהיגות המעצבת נתפס כגישה "חדשה" ונולד בעקבות מערכת מושגים שהציגו ברנס ובאס שערכו הבחנה בין סגנונות מנהיגות שונים. הם ניסו להבין מה המנהיגים והמונהגים יכולים להציע זה לזה. המנהיג המתגמל הוא מי שיחסיו עם המונהגים מתנהלים כמעין סחר חליפין פוליטי, ואילו המנהיג המעצב הוא מי שמוכן להוליך את המונהגים לשינויים אמיצים, להעביר אליהם אחריות ולעודד בהם היענות פנימית (גל־אריאלי, בארי, ויגודה־גדות ורייכמן, 2017). המנהיג המעצב יעודד את המונהגים להירתם למען פעולה משותפת, הוא יתייחס לצרכים של כל אחד מחברי הקבוצה, וייתן להם השראה להגשים את מטרותיהם האישיות והקבוצתיות. בנוסף, המנהיג יקבע רף ציפיות גבוה ומאתגר במיוחד למונהגים שלו כך שתהליכי ההתפתחות האינדיבידואליים יהיו משמעותיים יותר. בסגנון מנהיגות זה המונהגים מזדהים עם צרכיו של המנהיג ובכך הוא מניע אותם להגיע להישג גדול יותר ממה שהאמינו שיצליחו להשיג. ב-20 השנים האחרונות, רוב המחקרים שעסקו בניהול ספורט בדקו את סגנון המנהיגות המעצבת שלה ארבעה ממדים: (1) השפעה אידיאלית (2) מוטיבציה מעוררת השראה (3) גירוי אינטלקטואלי ו (4) התייחסות אינדיבידואלית. 

1. השפעה אידיאלית זהו ממד הכולל שני יסודות: התנהגויות כריזמטיות של המנהיג ואלמנטים של מנהיגות המיוחסים למנהיג על ידי מונהגיו. ממד זה מתואר גם כמרכיב הרגשי של מנהיגות. מונהגים נותנים אמון, מעריכים ומכבדים את המנהיגים שלהם,  מכיוון שהם מראים לרוב רמות גבוהות של התנהגות מוסרית ואתית. כתוצאה מכך, מנהיגים זוכים לכבוד רב מצד מונהגיהם, ובתורם, המונהגים מבקשים לחקות את התנהגויות המנהיגים. יתרה מזאת, מנהיגים כריזמטיים מפתחים קשרים עם מונהגיהם על ידי הדגשת התגמולים הפנימיים של העבודה והפחתת התגמולים החיצוניים שלה.

2. מוטיבציה מעוררת השראה זהו ממד המראה כיצד מנהיגים יציבו ציפיות גבוהות למונהגיהם ויעודדו אותם לעמוד בהן. מנהיגים מציבים ציפיות ברורות למונהגיהם ומראים שהם מחויבים למטרות משותפות אלה. המנהיגים יציגו התלהבות ואופטימיות כדי לעזור לעוקבים לעמוד בציפיות הגבוהות הללו ויספקו תמיכה שתעזור למונהגים להשיג יותר ממה שהיו מצליחים לבדם.

3. גירוי אינטלקטואלי הוא ממד המתאר את התהליכים בהם המנהיגים ישתמשו כדי לעודד את המונהגים להיות יצירתיים וחדשניים. בנוסף, המנהיגים יעודדו את המונהגים להטיל ספק בהנחות ולאתגר את האופן בו הדברים נעשים בתוך ארגון. המונהגים מעודדים לחשוב בעצמם ומסופקת סביבה פתוחה בה ניתן להציע רעיונות ואין ביקורת על רעיונות השונים מהרעיונות של המנהיגים.

4. התייחסות אינדיבידואלית זהו ממד המראה כיצד מנהיגים יוצרים סביבה תומכת, תוך שימת לב לצורכי המונהגים שלהם לצמיחה והישגים. מנהיגים מכירים בצרכים והרצונות השונים של המונהגים ומספקים סביבות התומכות בהבדלים אלה. מנהיגים מייעדים משימות למונהגים במטרה לפתח את כישורי המנהיגות שלהם בנוסף מנהיגים משמשים כיועצים או כמנטורים כדי לתמוך במונהגים בזמן שהם מבצעים את משימותיהם.

איך נוכל ליישם זאת בשטח?

  1. הפגנת יכולות כריזמטיות והתנהגות מוסרית ואתית- לדוגמא לדבר עם ספורטאים על ערך הכבוד בין בני אדם להראות להם את הכבוד בין אנשי הצוות ולדרוש מהם לכבד אחד את השני
  2. היכרות מעמיקה עם שחקני הקבוצה, הבנת הצרכים והרצונות של כל אחד בנפרד במטרה לבנות מטרות משותפות לקבוצה
  3. בניית תכנית עבודה ביחד עם הספורטאי הכוללת הצבת מטרות לטווח קצר וארוך ותכנית פעולה להגשמת המטרות שנקבעו הספורטאי יהיה שותף בבחירת המטרות, ובבחירת דרך העבודה שבה הוא מעדיף לפעול על מנת להגשים אותן, גם אם היא שונה מהדרך שאותה הציע המאמן, זהו הגירוי האינטלקטואלי שבו המאמן מאתגר את הספורטאי לחשיבה יצירתית וחדשנית. ניתן להניח שכאשר הספורטאי הוא זה שבוחר את הדרך והמטרה הוא ירגיש שלם ומחויב יותר לתהליך.
  4. המאמן יבחר לעצמו נקודות לאורך התהליך בהן הוא יספק פידבק בונה וגם תמיכה ומילות עידוד לספורטאי, הנקודות יכולות להיות ברגעים שהוא צופה שיהיו קשים יותר עבור הספורטאי ו/או ברגעים של הצלחה, עמידה במטרה על מנת לעודד המשכיות של התהליך. 
  5. המאמן יציב ציפיות גבוהות לספורטאים שלו, כלומר יאתגר אותם, ותוך כדי יעבוד על תחושת המסוגלות העצמית שלהם בכך שיראה להם שהוא מאמין ביכולות שלהם להתמודד עם האתגר ושהוא שותף מלא בתהליך שלהם ומלווהאותם לאורך כל הדרך
  6. המאמן יבנה תכנית עבודה משותפת עם כל ספורטאי בהתאם לתכונות האופי, היכולות הפיזיות, הטקטיות, הטכניות והמנטליות שלו.